18. december 2017

Paneldebat om langruter og rejsetendenser

 
Referat af debatarrangement i Danske Rejsejournalister 27-11-2017.
 
Direkte flyruter fra København til fjerne destinationer er ikke afgørende for danske rejsebureauer. Bureauerne sender lige så gerne gæsterne til Asien, USA eller Afrika via et stop eller to i andre lufthavne undervejs. Det afgørende for bureauerne er prisen på flybilletten, og den er ikke altid billigst på de direkte ruter.
 
Sådan lød det fra Albatros Travel og Nyhavn Rejser ved debatarrangementet i Danske Rejsejournalister om fjerne rejsemål og nye flyruter den 27. november 2017. Foruden de to bureauer deltog repræsentanter for SAS, Norwegian og Københavns Lufthavn i panelet ved arrangementet, som blev afholdt på Hotel SP34 i København.
 
Foreningens formand Anne-Vibeke Isaksen bød velkommen til arrangementet og gav ordet til Tanja Ibsen Nørskov, salgs- og marketingchef for Brøchner Hotels, som Hotel SP34 hører til. Tanja fortalte om de mange hotelprojekter, som kæden har i støbeskeen i København og Aarhus.
 
Derefter begyndte paneldebatten om dagens emne – fjerne rejsemål og nye flyruter.
 
”Direkte fly er ikke så interessante for os. Det er typisk dyrere at sende grupper med direkte fly fra København end via andre byer på grund af flyselskabernes prissammensætning. Vores gæster er det grå guld – de har tid nok og synes det er spændende at rejse via andre lufthavne,” sagde pressechef Steen Albrechtsen, Albatros Travel, under debatten om, hvad de mange nye direkte ruter fra Københavns Lufthavn til fjerne destinationer betyder for rejsebranchen.
 
Han pegede dog samtidig på, at de direkte ruter giver omtale af fjerne rejsemål og derved er med til at øge rejselysten. Mens Rie Ulrich, bureauchef i Nyhavn Rejser, understregede, at det i højere grad er rejseprogrammer i tv som ”Kurs mod fjerne kyster”, der stimulerer lysten til at rejse langt væk.
 
Mange nye ruter fra CPH
 
Under alle omstændigheder øges antallet af direkte flyruter fra København i disse år og både Norwegian, SAS og lufthavnen mærker, at danskernes rejsemønster har ændret sig, så vi både rejser oftere og længere væk end tidligere.
 
”Hver gang, der åbner en ny langrute i Københavns Lufthavn, vokser antallet af passagerer på ruten ofte meget hurtigt,” sagde Kasper Hyllested, pressechef i København Lufthavn, hvor der i dag er 37 direkte ruter til rejsemål uden for Europa mod 27 for tre år siden.
 
Senest er der åbnet en rute til Delhi og næste år følger ruter til Hongkong og Amman. På lufthavnens ”ønskeseddel” over kommende langruter står blandt andet Johannesburg, Vancouver og Sao Paulo.
 
Problemer med Rusland
 
Både Daniel Kirchhoff, kommunikationschef i Norwegian, og Mariam Skovfoged, kommunikationschef i SAS, fastslog, at langruterne også bringer mange udenlandske turister og forretningsfolk til Danmark – ikke mindst fra Asien.
 
”Vi vil gerne åbne flere ruter til Asien, og der er et enormt potentiale i det for dansk turisme. Desværre har vi et stort problem med at få tilladelser til at flyve over Rusland, og der kom ikke noget resultat ud af forhandlingerne med Rusland i år. Dermed går vi glip af en potentiel vækst,” sagde Daniel Kirchhoff.
 
Spørgelysten blandt de cirka 25 deltagere ved arrangementet var stor, og debatten kom i løbet af halvanden time også omkring emner som flyskat, miljø, sædestørrelser, konkurrence og onlinebookinger.
 
Efter paneldebatten bød Brøchner Hotels på et glas vin til Hotel SP34’s Wine Hour, som mange af medlemmerne tog del i ligesom flere af paneldeltagerne.
 
 


Til nyhedsoversigt
  • Se alle